Slimme energieoplossingen

Onze aanpak

In onze aanpak staan de behoeften van de bedrijven en de gemeente centraal. Daarom starten we geen lange processen, maar knippen we het op in korte fases met go/no-go-momenten. Zo houden we het concreet en weten de stakeholders waar ze aan toe zijn. Bovendien biedt dit flexibiliteit in onvoorspelbare omstandigheden, zodat zowel onze opdrachtgevers als wij zelf tijd, energie en middelen kunnen stoppen in activiteiten die écht bijdragen aan de doelstelling.

Op Beinum brengen we in Fase 1 de kansen, uitdagingen en mogelijke oplossingsrichtingen in kaart. We bespreken de oplossingsrichtingen met de bedrijven en bepalen gezamenlijk voor welke opties voldoende draagvlak is. Alleen met die oplossingsrichtingen en met bereidwillige bedrijven gaan we verder naar de volgende fases.

Fase 1: De verkenning

Fase 1, ook wel de verkenning genoemd, bestaat uit vier stappen.

Stap 1: Voorbereiding

In deze fase wordt het plan van aanpak voor de inventarisatie opgesteld en wordt een stakeholderanalyse gedaan. Op basis van deze voorbereiding wordt een vragenlijst opgesteld om een beeld te krijgen van de huidige situatie en toekomstige situatie per individueel bedrijf.

Stap 2: Startbijeenkomst

Voor de startbijeenkomst worden bedrijven, de gemeente en andere belanghebbenden uitgenodigd. Tijdens de bijeenkomst is het doel om genodigden te informeren, enthousiasmeren en te bevragen over eventuele (verwachte) problemen en kansen. Na de startbijeenkomst wordt de vragenlijst rondgestuurd met de bedrijven en zullen wij machtigingen ophalen om hun energiedata op te kunnen vragen.

Stap 3: Inventarisatie

Tijdens de inventarisatie wordt de opgehaalde data geanalyseerd. Op basis van de ingevulde vragenlijsten worden er indien nodig verdiepende gesprekken gevoerd met bedrijven. Er wordt een analyse op basis van de energiebehoefte en het verbruik gedaan op drie niveaus:

  • Per bedrijf
  • Per streng (bedrijven die op dezelfde kabel zitten)
  • Bedrijventerreinbreed
Stap 4: Presentatie eerste bevindingen

In de laatste stap worden de bevindingen gepresenteerd en besproken met de bedrijven en de gemeente. Dit leidt vervolgens tot een go/no-go-beslissing voor de voortzetting van het proces.

Volgende fases

De tweede fase worden gedetailleerde analyses uitgevoerd en oplossingsrichtingen uitgewerkt. Dit zullen wij uitvoeren in samenwerking met een nader te selecteren technisch adviesbureau. Parallel aan deze activiteiten wordt verder gewerkt aan de organisatiegraad. In deze fase moet de organisatie mede op basis van de oplossingsrichtingen geconcretiseerd worden. Deze fase is afhankelijk van de uitkomsten uit fase 1.

Kennismaken?

Wil je samen met ons een transitie in gang zetten? Heb je een vraag? Of wil je gewoon eens kennismaken? We komen graag met je in contact!
Vul het contactformulier in en je hoort gauw van ons.